[image]

Grensoverschrijdend gedrag op de werkplek

Hoe herken je het en hoe ga je ermee om?

Wat voor de een niet meer dan een dolletje is, kan voor de ander traumatisch zijn. Voor je het weet is de werksfeer verpest en hollen de prestaties van het team achteruit. Hoe voorkom je dat? En als het dan toch gebeurt, hoe ga je daarmee om en herstel je de onderlinge verhoudingen? Deze training helpt je op weg.

Inhoud van de training

  • Wat is grensoverschrijdend gedrag?
  • Wanneer wordt een situatie grensoverschrijdend?
  • Hoe kan ik het voorkomen?
  • Wat kan ik doen als het mij overkomt?

Uitgebreide beschrijving

We leven in een tijd, waarin de ene situatie na de andere aan de kaak wordt gesteld als ‘grensoverschrijdend’. Het zijn doorgaans situaties op het werk, die ‘achter de schermen’ plaatsvinden. Denk maar aan de ‘Voice of Holland’ en aan ‘De wereld draait door’.

Mensen vragen zich hierdoor af of zij zich hieraan zelf weleens schuldig maken. Anderen ervaren weleens ongemak op de werkplek en vragen zich af of dit grensoverschrijdend is. Sommigen worden geconfronteerd met een klacht, terwijl ze zich van geen kwaad bewust zijn.

Veel mensen ervaren ongemak rondom dit thema. De onduidelijkheid erover draagt helaas bij aan een gevoel van onveiligheid op de werkplek. Niemand wil gedoe op het werk en toch kan er in meer of mindere mate gedoe ontstaan.

Deze training helpt situaties te kunnen duiden. Wanneer is iets grensoverschrijdend? Hoe kun je merken, dat iets anders wordt opgepakt dan je bedoelt? Wat kun je hieraan doen? Je krijgt concrete handvaten om misverstanden en ‘gedoe' te voorkomen.

Hiërarchie en status spelen binnen grensoverschrijdend gedrag een specifieke rol. In de Nederlandse arbeidscultuur hebben we de neiging om rangen en standen te egaliseren. 'We zijn toch allemaal gelijk!' Maar de eerlijkheid gebiedt ons om toe te geven, dat posities en functies in organisaties wel degelijk verschillen. Hieraan wordt in deze training daarom ook aandacht besteed.

We leven ook in een tijd waar mensen op social media etaleren hoe goed of gelukkig ze zijn. In hoeverre zijn ze dan open en eerlijk? In hoeverre durven ze op het werk zaken bespreekbaar te maken, die ze oprecht lastig vinden? Of zaken te benoemen, die hen wellicht negatief afschilderen? Als het even kan, doen we dat liever niet!

Wat is er nodig, zodat iemand tegen jou oprecht is? Hoe kun je daaraan bijdragen? Deze training verschaft inzicht, biedt reflectie en nodigt uit om op niveau te communiceren.

DocNr: 220358

Docent(en)


Kosten

€ 500,00 per deelnemer

Over deze training

  • Overige kennis en vaardigheden
  • Maximaal 12 deelnemers
  • Basisniveau